Jag har, efter mycket efter tanke valt att titta lite närmare på tre olika perspektiv inom psykologin som jag skall gå närmare in på här nedan. Jag som skall leda er genom dessa olika perspektiv heter Jerry Andersson och jag hoppas att ni skall lägga ner denna studie lite lärdom rikare.
Gestaltpsykologi
Namnet kommer ursprungligen från tyska Gestaltpsychologie och är en inriktning som säger att människan behöver förstå helheter som dem försöker beskriva utifrån deras gestaltkvalitéer. Detta perspektiv uppstod som ett svar behaviorismen och strukturalismen. Enligt det gestaltiska synsättet kan organismer fullt förstås enbart när de ses såsom en del av ett fält, ett sammanhang, en omvärld. Förhållandet emellan organismen och dess omvärld är av allra största betydelse teoretiskt och beteendevetenskapligt. Man tittar även på krafter och motkrafter mellan dem som vill bevara det såsom det är och de som vill ha innovation. Om man studerar en grupp kan det ställas frågor så som vem som påverkar vem? Vi samskapar varandra i varje sekund och komplexiteten är hög redan när det är två individer, även någon som inte är närvarande kan påverka.
För att gestaltpsykologin skulle kunna funktionera vid verkliga användningar utkrävdes det att den kunde uttrycka generella lagar genom vilka gestalter bildade enheter. Dessa lagar skulle vara sådana att ingen överhuvudtaget var i behov av att lära sig dem, utan skulle de fungera såväl i skilda kulturer som hos spädbarn och djur.
”Jag gör mitt och du gör ditt.
Jag finns inte i världen för att leva upp till dina förväntningar
Och du finns inte i världen för att leva upp till mina.
Du är du och jag är jag.
Och om av en slump vi finner varandra
Är det underbart.
Om inte – kan det inte hjälpas”[1]
Kognitiv psykologi
Detta är inriktningen som studerar de mekanismer som ligger bakom människans tankeprocess. De olika huvudområdena för kognitiv psykologi är minne, perception, kunskapsrepresentationer, språk, problemlösning, beslutsfattande, medvetande och intelligens.
Historia
Även denna inriktning uppstod som ett svar på behaviorismen som hävdar att det inte är nödvändigt att studera det som finns i hjärnan. Efter andra världskriget, alltså 1945 och framåt började datorer göra det utförbart att skapa modeller av människans tankeprocesser och man hittade flera angränsande vetenskapliga ämnen. Detta gjorde att den kognitiva psykologin började växa fram för att förstå hur hjärnan gör oss till intelligenta, fungerande varelser.
Två skolor baserar sig på kognitiv psykologi: kognitiv terapi och kognitiv beteendeterapi.
Den kognitiva psykologin används vid behandling av fobier, depression och schizofreni. Om man skall generalisera så menar den kognitiva psykologin att det är bättre att ”städa upp bland nuets tankar” än att ”rota i barndomen”. Det finns ett begrepps som kallas kognitioner och med detta avser man inte enbart medvetna, verbala tankar utan även bildföreställningar eller fantasier som kan förekomma på ett förmedvetet plan. En förbindelse mellan kognitioner, känslor och handlingar skall inte uteslutande bedömas som enkelriktade, utan innehåller så klart återkopplingsmekanismer, det är alltså en kretsloppsprocess. Det kognitiva perspektivet menar att ”även vid problem och livssvårigheter som kan tyckas mindre drastiska, kan en förändring av sättet på vilket man tänker om sig själv vara av stor betydelse”.1 Man menar alltså att det är tankarna som styr våra känslor. Är tankarna destruktiva påverkas vi negativt men om tankarna är anti destruktiva påverkas vi positivt. Man säger även att det är tolkningen vi gör av situationen, snarare än händelser i sig, som gör så att vi handlar på olika sätt och reagerar känslomässigt. Med detta säger man att ”en situation ger inte direkt upphov till ett beteende eller en känsla, utan däremellan kommer våra tankar in och avgör hur vi reagerar.”[2] Dessa tankar går att kontrollera och genom konsekvent ansträngning kan man förändra sitt sätt att tänka.
Humanistisk psykologi
Detta är än samlad beteckning för många olika psykologiska riktningar – vissa med stark individbetoning. Människosynen startar från att människan är en aktiv och handlande varelse med förmågan och viljan att själv vara med och påverka sin utveckling, att ta ansvar för sin livssituation och hela tiden medverka till en lösning av sina livsproblem. Många kritiserar det humanistiska perspektivet och säger att den avgränsar och privatiserar problem. Individen olikhet hindrar oss från att se det som förenar. Det humanistiska perspektivet utvecklades främst av Carl Rogers och Abraham H. Maslow under 60talet.
Sammanfattning
Detta är tre rätt olika inriktningar även om gestaltpsykologin och den humanistiska psykologin har sina likheter. Gestaltpsykologin vill lära människan att leva här och nu och man arbetar med tre steg av självet. 1. Den man tror och låtsas att man är, 2. Den man fruktar att man är och döljer med hjälp av det första, 3. Den man verkligen är och som man kan nå fram till genom att göra upp med det andra. Den humanistiska psykologin är även den inriktad på människan som en varelse snarare än tankarna och man vill se helheten i människan. Dessa två jobbar mycket med det yttre medan det kognitiva perspektivet arbetar inåt hjärnan och
Jerry Andersson
[1] F S Perls
1 Psykologi för Gymnasieskolan av Stellan Sjödén, sidan 319
[2] Psykologi för Gymnasieskolan av Stellan Sjödén, sidan 319
Jerry Andersson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar